Back to home
rady praktyczne

Odwołany lub spóźniony lot? Znaj swoje prawa i nie martw się

Marzymy o urlopie, wybieramy kierunek, planujemy trasę, kupujemy bilety, rezerwujemy hotel, pakujemy walizkę, z motylami w brzuchu jedziemy na lotnisko, a tam czeka na nas przykra niespodzianka: odwołany lub znacznie spóźniony lot. Rozczarowanie, złość, bezsilność- to uczucia, które nam wtedy towarzyszą, szczególnie jeśli mamy napięty plan atrakcji lub lecimy tylko na kilkudniowy city break. Tymczasem, taka z pozoru pechowa i beznadziejna sytuacja, może się okazać wygraną losu na loterii. W wielu przypadkach, mamy bowiem szansę na uzyskanie od linii lotniczych odszkodowania w wysokości od 250 do nawet 600 euro- całkiem przyzwoitej sumy na dodatkowy wyjazd lub… zakupy pocieszenia. Kiedy możemy starać się o odszkodowanie? Jak się do tego zabrać? O tym przeczytacie w kolejnych akapitach tego krótkiego przewodnika po prawach pasażerów linii lotniczych w UE.

Kiedy przysługuje nam odszkodowanie?

Jeśli opóźnienie lotu wynosi 3 godziny i więcej na lotnisku docelowym, a nastąpiło na skutek czynników, na które linia lotnicza ma wpływ np. problemy techniczne samolotu, niestawienie się na lot pilota. Pasażerowie mają wówczas prawo do wypłat rekompensat w wysokości od 250 do 600 euro na osobę. Kwota ta jest uzależniona od długości lotu i wielkości opóźnienia.

Jeśli lot został odwołany z powodów zależnych od przewoźnika, np. choroby pilota i braku zastępstwa, czy… myszy na pokładzie samolotu. Pasażer takiego rejsu może ubiegać się odszkodowanie o wartości od 250 do 600 euro (zależnie od długości lotu). W przypadku jednak, gdy linia powiadomi klientów o tym fakcie co najmniej 14 dni przed planowanym terminem lub zaproponuje im lot alternatywny o podobnej trasie i liczbie przesiadek, podróżnym nie przysługuje rekompensata.

Jeśli przewoźnik odmówi nam wejścia na pokład z powodu braku wolnych miejsc (tzw. overbooking). W takiej sytuacji, linie lotnicze w pierwszej kolejności szukają osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu. Ochotnikom powinien zostać zaproponowany zwrot pełnej ceny biletu lub alternatywny rejs w innym terminie z pełną opieką (m.in. wyżywienie, nocleg, rozmowa telefoniczna, etc.). Jeśli jednak pasażer nie zrezygnuje z przelotu, a mimo to nie może dostać się na pokład, przysługuje mu od 250 do 600 euro oraz zwrot pełnej ceny biletu.

Jeśli nie odszkodowanie, to co?

Czasami odwołanie czy opóźnienie lotu następuje z przyczyn niezależnych od linii lotniczych, jak np. złe warunki pogodowe, wpływ innych lotów, problemy techniczne portu lotniczego (jak na przykład biegający po płycie lotniska pies), niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania czy strajki obsługi naziemnej. W tych sytuacjach pasażerowie nie mają prawa do wypłaty rekompensat, niemniej jednak przewoźnik powinien zapewnić im opiekę.

W przypadku opóźnienia rejsu (już powyżej 2 godzin!), powinniśmy otrzymać możliwość rozmowy telefonicznej, wyżywienie, nocleg (jeśli lot zastępczy ma się odbyć następnego dnia) oraz transport do miejsca zakwaterowania. Jeżeli natomiast lot zostanie odwołany, mamy prawo do zwrotu kosztów biletu (w całości lub części niewykorzystanej, gdy podróż odbywaliśmy z przesiadką). Przewoźnik może także, alternatywnie, zaproponować nam inny rodzaj transportu do miejsca docelowego czy zmianę rezerwacji na późniejszy dogodny termin, w zależności od dostępności miejsc. Warto wiedzieć, że w przypadku podróżowania z członkami rodziny, jeśli chociaż jedna osoba nie zostanie wpuszczona na pokład, to odszkodowanie należy się całej rodzinie.

Jak złożyć reklamację?

Jeśli chcemy, by proces reklamacyjny przebiegał szybko i sprawnie lub, na przykład, nie znamy języka angielskiego, a lecieliśmy z przewoźnikiem zagranicznym, możemy skorzystać z usług firmy, która załatwi za nas formalności – np. AirHelp. Po wypełnieniu krótkiego formularza online, od razu otrzymamy informację, czy wniosek jest zasadny. Jeśli tak, firma zajmie się uzyskaniem rekompensaty, a opłatę w wysokości 25% odszkodowania pobierze gdy proces zakończy się sukcesem.

Jeśli chcemy ubiegać się o odszkodowanie sami, jak najszybciej skontaktujmy się z przewoźnikiem, który ma obowiązek udzielenia nam informacji o wymaganych dokumentach i adresie ich składania.

Czy na wszystkich trasach przysługują nam te prawa?

Przytoczone powyżej prawa dotyczą pasażerów podróżujących po europejskiej przestrzeni powietrznej, czyli podróży rozpoczynających się w jednym z państw unijnych (nawet w przypadku przewoźników, którzy nie są zarejestrowanii w Unii Europejskiej), a także pasażerów koszystających z usług przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej, nawet jeśli startują lub lądują poza jej terytorium. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i Szwajcarii.

Co robić na trasach, na których regulacje UE nie obowiązują?

Prawa pasażerów podróżujących poza Unią Europejską bardzo różnią się w zależności od kraju. Zawsze jednak warto próbować cokolwiek „ugrać” jeśli linia lotnicza nie wywiązała się ze swoich obowiązków. Mi na przykład udało się uzyskać voucher na gorący posiłek w Panamie, gdy opóźnienie lotu z Peru nie pozwoliło mi zdążyć na samolot do Kostaryki tej samej linii, a także gotówkę na transport i hotel na Filipinach, gdy linie lotnicze zmieniły lotnisko startu mojego połączenia i poinformowały mnie o tym w zbyt bliskim lotu terminie. Próbujcie więc, pytajcie, w najgorszym wypadku usłyszycie odmowę, a to przecież nie boli.

A Wam zdarzyły się duże opóźnienia lub odwołane loty? Z jakich powodów i jakie miało to konsekwencje dla Waszej podróży? Czy udało się Wam uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych? Dajcie koniecznie znać w komentarzach.


Podoba Ci się? Daj lajka, podaj dalej! Twoja rekomendacja bardzo mnie ucieszy.

Nie chcesz przegapić żadnego wpisu? Kliknij TU i zapisz się do newslettera!

Tekst powstał we współpracy z firmą  AirHelp.

By Pojechana, 31 maja 2017 Człowiek od rzeczy niemożliwych, menadżerka, przedsiębiorczyni, dziennikarka, pasjonatka podróży, miłośniczka gór i cienia palm. Laureatka Travelerów National Geographic Polska w kategorii Blog Roku. Odwiedziła ponad 50 krajów, mieszkała w Anglii, Chinach i Francji. W czerwcu 2015 ukazała się jej debiutancka książka "Laowai w wielkim mieście. Zapiski z Chin".
  • 21

Pojechana

Człowiek od rzeczy niemożliwych, menadżerka, przedsiębiorczyni, dziennikarka, pasjonatka podróży, miłośniczka gór i cienia palm. Laureatka Travelerów National Geographic Polska w kategorii Blog Roku. Odwiedziła ponad 50 krajów, mieszkała w Anglii, Chinach i Francji. W czerwcu 2015 ukazała się jej debiutancka książka "Laowai w wielkim mieście. Zapiski z Chin".

21 Comments
  • Misza
    7 czerwca 2017

    Bardzo pomocny artykuł, zwłaszcza na okres wakacyjny !

  • Radek
    8 czerwca 2017

    Ciekawy poradnik. W końcu zrozumiałem pewne kwestie. Mam nadzieje że dzięki tej wiedzy kolejnym razem nie będę miał nie potrzebnego zamieszania na lotnisku.

  • Darek
    8 czerwca 2017

    Przydatne rady, akurat za niedługo czeka mnie lot samolotem

  • Ola
    10 czerwca 2017

    dobry temat, ciekawa jestem jak to wyjdzie w praktyce :)

  • Anastazja
    11 czerwca 2017

    nie chciałabym jednak nigdy być w sytuacji, w której odwołują mój lot

  • Ala
    14 czerwca 2017

    Przydatny artykuł!

  • Gregor
    20 czerwca 2017

    Super artykuł o wielu prawach nie miałem pojęcia

  • Marcin
    20 czerwca 2017

    Warto poznać te prawa zwłaszcza teraz, kiedy ludzie wybierają się na wakacje samolotem…

  • Magda
    20 czerwca 2017

    Cała zabawa zaczyna się niestety, gdy odwołany lot nie jest na terenie UE/przewoźnikiem UE :( Nas linie miały nas w przysłowiowym „nosie” :(

  • Weronika
    19 lipca 2017

    Bardzo przydatny artykuł – wszystkie istotne rzeczy zapisane jasno i przejrzyście w jednym miejscu. Na pewno nie jednej osobie uratuje skórę ;)

  • Tomasz
    7 sierpnia 2017

    Świetny artykuł. Mam prośbę o identyczny w temacie overbookingu hotelowego. Co w sytuacji gdy nie zostanie się poinformowanym przed wylotem o zamianie hotelu?

  • Centrum Pożyczek 360
    8 sierpnia 2017

    Ciekawy i pomocny wpis. Warto zapoznawać się z takimi informacjami planując podróż. Pozdrawiam

  • Marsi
    10 sierpnia 2017

    Bardzo przydatny wpis :) Nadal liczba osób starających się o odszkodowanie jest bardzo mała, a lepiej mieć coś niż nie mieć wcale :D Sama skorzystałam z pośrednika Claim Flights, nie wzięli dużo kasy i jestem zadowolona.

    • Słoneczko
      13 sierpnia 2017

      Również załatwiałam tam odszkodowanie, szybko i sprawnie załatwili odszkodowanie :)

  • Połącz Kropki
    30 października 2017

    Ciekawe. Ja wylądowałam w Reykjaviku i przy odprawie okazało się, że mój lot do Berlina został anulowany miesiąc temu, a ja nie dostałam żadnych informacji. W tym czasie mój bagaż leciał sobie samolotem do Berlina. Na szczęście miałam ubezpieczenie i czekam na ich decyzję, bo jest już przegięcie pały;)

  • prawopasazera
    15 czerwca 2018

    Super ciekawy artykuł. Bardzo dokładnie i zrozumiale wyjaśnione i opisane zagadnienia. Dzięki i pozdrawiam! ;)

  • prawopasazera
    15 czerwca 2018

    Super ciekawy artykuł. Bardzo dokładnie i zrozumiale wyjaśnione i opisane zagadnienia. Dzięki i pozdrawiam! ;)

  • Iwona29
    16 grudnia 2022

    Parę lat temu maiłam nie przyjemna sytuację związana z lotem. Mój lot został odwołany w ostatniej chwili. Wtedy jeszcze nie wiedziałam co powinnam zrobić, postanowiłam, że wybiorę się do adwokata. W kancelarii adwokackiej w Katowicach zostałam poinformowana, że mogę ubiegać się o odszkodowanie. Prawnicy i adwokaci w tej kancelarii są bardzo dobrze wyuczeni prawa i bardzo chętnie pomagają z najróżniejszymi problemami.

  • michał321
    2 sierpnia 2023

    Ja również miałem odwołany lot, ale do tego jeszcze zgubili mój bagaż. Wybrałem się z tym problemem do kancelarii adwokackiej w Kielcach. Doradzili mi tam co w takiej sytuacji mam zrobić. Zaproponowali mi odszkodowanie. Poprowadzą tę sprawę i zobaczymy co z tego wyjdzie.

  • https://trasalotu.pl/
    30 sierpnia 2023

    Hej, dzięki za tak wartościowy wpis z poczytnymi infoografikami. Niestety opóźnienia w lotach się zdarzają i warto wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dołącz do Pojechańców!

 

Zapisz się do newslettera i otrzymuj raz w tygodniu list z wskazówkami dotyczącymi jednego z Pojechanych kierunków podróży lub rady, jak zrobić sobie fajne życie. Weź udział w ekskluzywnych konkursach z nagrodami tylko dla Pojechańców.

 

Kliknij TU i zapisz się do newslettera!